3ο Φεστιβάλ Τέχνης Επιστήμης Τεχνολογίας του Artecitya της Helexpo


83η ΔΕΘ, Περίπτερο 2, 8-16 Σεπτεμβρίου 2018

THE NEW NEW (ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΝΕΟ)
Ποιο είναι το Νέο, το Καινούριο, το Τεχνολογικά Προηγμένο;

Οι καλλιτέχνες απαντούν στο Περίπτερο 2 της 83ης ΔΕΘ.
Έλα, παίξε, ανακάλυψε.

Τέχνη και Εικονική Πραγματικότητα / Ηλεκτρονικά παιχνίδια και Πολιτική / Ψηφιακές εφαρμογές / Διαδραστικές εγκαταστάσεις / Βίντεο / Performance / Chill out space

Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η Helexpo διοργανώνει το Φεστιβάλ Τέχνης Επιστήμης Τεχνολογίας του Ευρωπαϊκού προγράμματος Artecitya στο Περίπτερο 2 της 82ης ΔΕΘ, από τις 8 ως τις 16 Σεπτεμβρίου.

Ήδη από την πρώτη του εκδοχή, το Σεπτέμβριο του 2016, το Φεστιβάλ υπήρξε ιδιαίτερα πετυχημένο, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό κοινού όλων των ηλικιών. Πέρυσι μάλιστα, το κοινό της ΔΕΘ, βαθμολόγησε το Φεστιβάλ με 8.1 στα 10, αναδεικνύοντάς το ως ένα από τα πιο δημοφιλή, ενδιαφέροντα και αγαπημένα Περίπτερα της ΔΕΘ. Και φέτος λοιπόν, το Φεστιβάλ υλοποιείται στον όροφο του Περιπτέρου 2 της Helexpo, καταλαμβάνοντας χώρο 2.700 τετραγωνικών μέτρων, όπου παρουσιάζονται πάνω από 50 έργα τέχνης που χρησιμοποιούν ως κύριο μέσο τους την τεχνολογία, περισσότερων από 120 νέων και καταξιωμένων δημιουργών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Για ακόμη μια χρονιά, με το γενικό τίτλο “THE NEW NEW” (ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΝΕΟ) το Φεστιβάλ αναφέρεται στον εξαιρετικά γρήγορα πλέον αναπτυσσόμενο ρυθμό της τεχνολογίας. Οι καταιγιστικές και πολυάριθμες εξελίξεις σε αυτόν τον τομέα όχι μόνο φαίνεται πως φέρνουν όλο και πιο κοντά μας τα σενάρια δημοφιλών ταινιών και βιβλίων για την επικράτηση της μηχανής, αλλά επιπλέον αφήνουν τεράστια περιθώρια ερμηνείας σχετικά με το ποιο είναι το Νέο, το Καινούριο, το Τεχνολογικά Προηγμένο. Οι απαντήσεις ποικίλουν ανάλογα με την ηλικία και το υπόβαθρο του καθενός. Το 3ο Φεστιβάλ Τέχνης Επιστήμης Τεχνολογίας του Artecitya της Helexpo συγκεντρώνει τις προτάσεις καλλιτεχνών και δημιουργών που πειραματίζονται με τις δυνατότητες της τεχνολογίας ως προς τη φόρμα και το περιεχόμενο, πάντα με κεντρικό γνώμονα τον άνθρωπο.

Το Φεστιβάλ απευθύνεται σε κοινό όλων των ηλικιών και περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:

 

Virtual World


Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε έργα εικονικής πραγματικότητας (VR), φτιαγμένα από Έλληνες και ξένους δημιουργούς. Η επιλογή έχει γίνει έτσι ώστε να αναδεικνύεται η δυναμική της νέας αυτής τεχνολογίας, με τις άπειρες δυνατότητες. Ανάμεσα στα έργα που παρουσιάζονται υπάρχουν παιχνίδια, διαδραστικές εφαρμογές και ντοκιμαντέρ, που με τη χρήση κλασικών κινηματογραφικών μεθόδων, βίντεο 360 ή animation, μας μεταφέρουν στο χώρο και στο χρόνο, σε διαφορετικά μέρη της γης και του διαστήματος, στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Τα έργα χρησιμοποιούν διαφορετικά συστήματα προβολής εικονικής πραγματικότητας, όπως το Oculus Rift, το HTC Vive, το Samsung Gear και το πιο πρόσφατο Oculus Go, δίνοντας έτσι στο κοινό την ευκαιρία να δοκιμάσει διαφορετικές τεχνολογίες. Τα έργα των ξένων δημιουργών είναι επιλογές από το φετινό SXSW (South by Shouthwest) – ένα από τα μεγαλύτερα Φεστιβάλ-Συνέδρια παγκοσμίως με θέμα τις νέες τεχνολογίες και τις δημιουργικές βιομηχανίες, που υλοποιείται στο Όστιν, Τέξας.

 

Games & Politics


Το Games & Politics είναι μια περιοδεύουσα έκθεση του Goethe-Institut, σε συνεργασία με το ZKM - Zentrum für Kunst und Medien (Κέντρο Τέχνης και Μέσων), ενός από τους πιο σημαντικούς Ευρωπαϊκούς φορείς που διερευνούν τη σχέση τέχνης και τεχνολογίας, με έδρα την Καρλσρούη. Η έκθεση περιλαμβάνει 18 βίντεο παιχνίδια, φτιαγμένα από δημιουργούς που χρησιμοποιούν το δημοφιλές αυτό μέσο για να προσεγγίσουν και να ευαισθητοποιήσουν τον παίκτη γύρω από πολιτικά, κοινωνικά ζητήματα και ζητήματα ταυτότητας. Τα 16 από τα παιχνίδια αυτά, μπορεί το κοινό να τα παίξει διαδραστικά ή να τα παρακολουθήσει απλώς με τη μορφή βίντεο. Ο τίτλος Games & Politics βασίζεται στην έκθεση Global Games του ZKM, που από το 2004 εστιάζει αποκλειστικά σε πολιτικά παιχνίδια. Το έτος 2004 σηματοδοτεί για τον ειδικό στις Θεωρίες των Μέσων Ian Bogost μια σημαντική τομή. Γιατί με τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές του 2004, το μέσον “παιχνίδι”, εξηγεί ο Bogost, αρχίζει να εκφράζει μια σαφώς πολιτική και ακτιβιστική διάσταση. Σε αντίθεση με τα αναπαραστατικά μέσα, όπως η ζωγραφική και η φωτογραφία, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν θέλουν να είναι μόνο μια επιφάνεια απεικόνισης των κοινωνικών συνθηκών και αδικιών, αλλά πειραματίζονται και σε μια προσομοίωση των διαδικασιών και των κανόνων που προκαλούν αυτές τις αδικίες. Όλα τα παιχνίδια της έκθεσης τα ενώνει αυτή η πολιτική προσέγγιση, μέσω της οποίας οι game developers επιδιώκουν να διαχωρίσουν τη θέση τους τόσο από τη συμβατική αγορά όσο και από το ηλεκτρονικό παιχνίδι ως μέσο ψυχαγωγίας.

Το απόγευμα της Κυριακής 09/09, στο πλαίσιο της έκθεσης Games & Politics θα υλοποιηθεί συζήτηση με θέμα την πολιτισμική αξία του παιχνιδιού. Στη συζήτηση συμμετέχουν game developers και καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν το παιχνίδι ως μέσο ενεργοποίησης της κοινότητας.

 

Σύγχρονη Τέχνη και Τεχνολογία


Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται βίντεο, διαδραστικές/συμμετοχικές εγκαταστάσεις και περφόρμανς Ελλήνων και ξένων δημιουργών που χρησιμοποιούν ως κύριο μέσο τους την τεχνολογία, για να θίξουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την επίδραση της τεχνολογίας στη σχέση μας μεταξύ μας και με το φυσικό και αστικό περιβάλλον γύρω μας. Τα έργα επιλέχθηκαν ανάμεσα σε προτάσεις που υποβλήθηκαν μέσα από μια διαδικασία ανοιχτής πρόσκλησης, καθώς και κατόπιν πρόσκλησης εκ μέρους της επιμελήτριας του Φεστιβάλ σε συγκεκριμένους δημιουργούς και φορείς, όπως το Πανεπιστήμιο του Bournemouth (Αγγλία) και το Μεταπτυχιακό του ΑΠΘ - Advanced Deisgn: Innovation & Transdisciplinarity in Architectural Design, προκειμένου να παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη έκθεση.

 

Freiraum


Το Freiraum είναι για ένα πρόγραμμα του Goethe-Institut που εστιάζει στην έννοια της Ελευθερίας στις Ευρωπαϊκές πόλεις, ενεργοποιώντας ένα δίκτυο 42 ινστιτούτων και ισάριθμων συνεργαζόμενων φορέων, πολιτιστικών και κοινωνικών. Στο πλαίσιο αυτό, τα Ινστιτούτα Γκαίτε της Θεσσαλονίκης, του Λονδίνου και της Γλασκώβης, σε συνεργασία με την ArtBOX (Θεσσαλονίκη), το AWAZ Cumbria (Carlisle, UK) και το project LABattoir του Δήμου Θεσσαλονίκης, επικεντρώνουν σε δύο ζητήματα που διαμορφώνουν την προσωπική μας αντίληψη και έκφραση: την επαγγελματική μας ζωή και την κοινωνική / πολιτιστική μας ταυτότητα. Οι καλλιτέχνες Εύη Καραθανασοπούλου και Thomas Koch χρησιμοποιούν διαφορετικές τεχνολογίες ήχου και εικόνας, προκειμένου να θίξουν τα ζητήματα αυτά φέρνοντας σε επαφή ανθρώπους από τη Θεσσαλονίκη, το Carlisle και άλλα σημεία της Ευρώπης, δημιουργώντας έναν δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ τους και αναμεταδίδοντας τις φωνές τους σε όλο τον κόσμο. Την Άνοιξη του 2019, τα έργα των δύο καλλιτεχνών μαζί θα παρουσιαστούν στο Βερολίνο, μαζί με άλλα, επιλεγμένα έργα καλλιτεχνών που έχουν παραχθεί στο πλαίσιο του Freiraum.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ / CREDITS
THE NEW NEW (ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΝΕΟ)

3ο Φεστιβάλ Τέχνης Επιστήμης Τεχνολογίας του Artecitya της Helexpo, 83η ΔΕΘ, 8-16 Σεπτεμβρίου
Helexpo, Περίπτερο 2

Ώρες λειτουργίας:
Σάββατο & Κυριακή, 8-9 & 15-16 Σεπτεμβρίου: 10:00-22:00
Δευτέρα - Παρασκευή, 10-14 Σεπτεμβρίου: 16:00-22:00

ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΔΕΘ - Helexpo - Πρόγραμμα Artecitya

Project Manager: Βίκυ Δαλκράνη (HELEXPO)
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Λυδία Χατζηιακώβου (ArtBOX)
Συντονισμός: Δημήτρης Κουρκουρίδης (Ινστιτούτο Εκθεσιακών Ερευνών)
Βοηθός παραγωγής: Kωνσταντίνος Χατζηανδρέου, Γιάννης Φουρκιώτης
Σύμβουλος οπτικοακουστικών: Γιώργος Κοσμίδης - ΔΙΑΠΑΣΩΝ
Γραφίστας: Βίκτωρ Γκουντάρας

ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης - Διεύθυνση Πολιτισμού - Τμήμα Διοργάνωσης Εκδηλώσεων και Φεστιβάλ

ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ / PARTNER INSTITUTIONS

Goethe-Institut Thessaloniki
ZKM - Center for Art and Media Karlsruhe
Goethe-Institut Thessaloniki - πρόγραμμα Freiraum
SXSW, USA
Bournemouth University, UK
ΑΠΘ - Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών - Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Σχεδιασμός Αιχμής: Καινοτομία και Διεπιστημονικότητα στον Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό
Δήμος Θεσσαλονίκης - πρόγραμμα LABattoir

Με την υποστήριξη του προγράμματος Δημιουργική Ευρώπη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.